SZEMPONTOK A PEDAGÓGIAI VÉLEMÉNY ÖSSZEÁLLÍTÁSÁHOZ (óvoda)
Mi az összbenyomás a gyermekről?
Mit tart a legfontosabbnak vele kapcsolatban? (erősségek, gyengeségek)
Mi az, amit problémának lát a gyermekkel kapcsolatban?
Társas viselkedés, irányíthatóság:
Milyen a viszonya a társakkal, pedagógusokkal?
Van-e barátja?
Gyakran kerül-e konfliktusba társaival?
Elfogadja-e a csoport szabályait?
Részt vesz-e közös tevékenységekben?
Közösségben elfoglalt helye, pozíciója?
Képes-e kivárni, amíg rá kerül a sor?
Milyen problémák, furcsaságok fordulnak elő a magatartásában?
Jellemzik-e jó és rossz szokások, tulajdonságok, viselkedési furcsaságok?
A gyermek családi körülményei?
Konfliktusmegoldó technikák színvonala, szociális ügyesség (megérti-e, hogy mit várnak tőle, tudja-e az érdekeit nem agresszívan érvényesíteni, kiismeri magát társas helyzetekben, felnőttekkel képes-e együttműködni)?
Értelmi képességek, figyelem:
Érdeklik-e a foglakozások?
Van-e olyan téma, ami fokozottan érdekli?
Gyakrabban követ-e el figyelmetlenségből adódó hibákat, mint a társai?
Képes-e elmélyülten tevékenykedni?
A külső ingerek megzavarják-e a munkáját?
Beszéd:
Van-e olyan tapasztalata, hogy a gyermek nem figyel, ha szólnak hozzá, vagy nem érti jól a beszédet? Leköti-e figyelmét mese, vers, könnyen tanulja-e azokat?
Hogyan kommunikál társaival, felnőttekkel?
Milyen a beszédtempója, hangereje, mennyisége?
Beszédében előfordul-e halandzsa, ragozási hibák, gyenge artikuláció?
Játék:
Mit játszik szívesen?
Mennyi ideig köti le a figyelmét egy-egy tevékenység?
Van-e olyan játék, amivel elmélyülten tud játszani?
Egyedül, vagy csoportosan játszik?
Betartja-e a játékszabályokat?
Érzelmi reakciók
Vannak-e magatartási, pszichés problémái? (szorongás, körömrágás, alvás-, evészavar, pszichoszomatikus tünetek, stb…)
Milyen az érzelmi, akarati élete?
Előfordulnak-e indokolatlan kitörései?
Mi okoz számára örömöt, bánatot (hogyan fejezi ki)?
Kötődési képessége?
Mozgás:
Milyen a gyermek mozgásigénye?
Gyakoriak-e a balesetek?
Milyen színvonalú a gyermek mozgása?
Van-e koordinációs vagy egyensúlyzavara?
Milyen a kézügyesség, eszközhasználata?
Önkiszolgálás: • Étkezésben, öltözködésben, fürdőszoba használatában mennyire önálló?
Egyéb: • Milyennek látja a család és az óvoda kapcsolatát?
Milyen próbálkozások történtek a probléma megoldására?
Tudomása szerint volt-e a gyermek a felmerült problémák miatt valamilyen szakrendelésen, vizsgálaton (mikor, hol)?
Miben kér segítséget tőlünk?