Szolgáltatások

 

A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről 18. § (2) i) pontja értelmében a szakszolgálati ellátás körébe bekerült a kiemelten tehetséges tanulókkal/gyermekekkel való foglalkozás is. Ezzel kapcsolatos feladatainkat a 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről 30. § (1) és (2) bekezdése az alábbiakban határozza meg:

  • korai tehetség-felismerés, tehetségazonosítás, amelynek során a tehetség életkori megjelenését figyelembe kell venni,
  • a tehetséges gyermek személyiségfejlődésének támogatása, szükség esetén további megsegítésre irányítás,
  • önismereti csoport szervezése és vezetése a tehetséges gyermekek részére,
  • tanácsadás, támogatás a szülőnek,
  • konzultáció a pedagógus részére,
  • közös tehetség-tanácsadási fórum szervezése,
  • speciális tehetségprogramban való részvételre javaslat adása,
  • a tehetségazonosítás, a tehetséggondozás feladatát ellátó pszichológus szakmai kapcsolatot tart a feladatellátási körzetében működő tehetségfejlesztő programok vezetőivel és az iskolapszichológussal, óvodapszichológussal,
  • javaslatot tesz a tanuló számára a tehetségprogramba történő bekapcsolódásra,
  • kimeneti mérések elvégzése,
  • tehetségfejlesztő műhelyek vezetői számára konzultációs lehetőség biztosítása, melyet a tehetséggondozó koordinátor lát el.

(2) A tehetséggondozó koordinátor

  • kapcsolatot tart a nevelési-oktatási intézmények iskolapszichológusaival, óvodapszichológusaival,
  • kapcsolatot tart a Nemzeti Tehetségponttal,
  • ismeri, figyelemmel kíséri a Nemzeti Tehetségügyi Adatbázist,
  • ismeri, figyelemmel kíséri a Nemzeti Tehetség Program pályázati kiírásait,
  • kapcsolatot tart a Nemzeti Tehetségfejlesztési Központtal.

 

Fentiek alapján ajánljuk alábbi szolgáltatásainkat a kiemelten tehetséges gyermekekkel/tanulókkal való foglalkozás segítésére:

  • Tehetség-felismerés, azonosítás, tehetséggondozási jogosultság megállapítása, egyéni vagy csoportos szűrés tehetséggondozó program indításához, kimeneti mérések:
  • szubjektív módszerekkel: vélemények gyűjtése (pedagógusok, szülők, társak körében)
  • objektív eszközökkel az alábbi területeken: képességvizsgálatok, kreativitásvizsgálatok, motiváció vizsgálata, személyiségvizsgáló eljárások, tanulásra vonatkozó vizsgálatok

A tehetséggondozási jogosultság megállapítására irányuló kérelem nyomtatvány honlapunkról letölthető.

  • Tehetség tanácsadás
  • A tanácsadás célja, hogy az ezen résztvevő személyeknek segítsen letisztázni a problémáikat és gondjaikat, célokat kitűzni, kialakítani az ezen célok eléréséhez szükséges stratégiákat, döntéseket hozni, és megfontolt célirányos tevékenységet folytatni. A tehetség tanácsadás arra szolgál, hogy tisztázza a tehetséggel kapcsolatos problémákat és gondokat, a tehetséges személyek azonosításával, gondozásával és kutatásával kapcsolatos célokat tűzzön ki, segítse e célokat megvalósítani, döntéseket hozni, célirányos tevékenységet folytatni
  • A tanácsot kérő személy lehet: a (tehetséges) diák; a szülők; a tehetséggel foglalkozó pedagógus, kolléga; intézményvezető; oktatáspolitikai döntéshozó, képviselő; a tehetség témakörrel ismerkedő egyéb személy
  • A tanácsadás tartalma lehet: a tehetséggel szorosan összefüggő területek: tehetség identifikáció, tehetséggondozás; a tehetséggel lazábban összefüggő, de lényeges területek: pl. tanulási problémák, kreativitás, motiválás, pályaorientáció, életvezetési problémák stb.
  • Tehetséggondozás
    • egyéni foglalkozás tehetséges tanulókkal: a tehetséges gyermek/tanuló személyiségfejlődésének preventív gondozása, a problémás személyiségterületek terápiája, a problémás képességterületek fejlesztése
    • csoportos foglalkozás tehetséges tanulók részére: pl. önismereti, konfliktuskezelési, tanulás-módszertani tréningek tartása
    • a 2020/2021-es tanévben kidolgozásra és kipróbálásra kerül 1. osztályos matematikai-logikai tehetségígéretek körében Elmelabor címmel egy gazdagító-lazító program is.
  • Szakmai napokon, nevelőtestületi értekezleteken előadások tartása az alábbi témákban pl.: Öröklés és környezet szerepe a tehetség megnyilvánulásában; A család, a kortárscsoport és az iskola hatása a tehetség alakulásában; A tehetség fogalma, tehetség-tipológiák, közismert és használatos tehetség-modellek; A kreativitás meghatározása (kreatív folyamat, személyiség, produktum), fejlődése (korai jelek, környezet), fejlesztése, A kreatív gyermek fejlődését elősegítő és gátló környezeti hatások; Az intelligencia fogalma és a minimális kognitív modell; Képességek és kreativitás kapcsolata és tehetség (kapcsolatuk, helyük a tehetségmodellekben, képességrendszerek…); Diszszinkrónia, egyenlőtlen fejlődés; Az agresszió jelentősége, elaboráció, decentrálás; Teljesítménymotiváció, sikerorientáció – kudarckerülés
  • Egyéb szolgáltatásaink igény szerint
    • Konzultációk, estmegbeszélések pedagógusok részére egyéni vagy csoportos formában
    • Segítségnyújtás egyéni fejlesztési tervek, tehetséggondozó programok, tantervek készítéséhez
    • Pályázatfigyelés
    • Szakirodalom és hasznos linkek ajánlása a témában
    • Térségi adatbázis készítése

 

Tehetségkoordinátorunk a tagintézmény elérhetőségein áll az Önök rendelkezésére.

SOMOGY VÁRMEGYEI PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLAT MARCALI TAGINTÉZMÉNYE
Magyarország, Somogy vármegye, 8700 Marcali, Petőfi S. u. 14.
Telefon: 82/510-285 | Email: nevtanmarcali@gmail.com
© 2025 Minden jog fenntartva!

Please publish modules in offcanvas position.