Szolgáltatások
A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről 18. § (2) i) pontja értelmében a szakszolgálati ellátás körébe bekerült a kiemelten tehetséges tanulókkal/gyermekekkel való foglalkozás is. Ezzel kapcsolatos feladatainkat a 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről 30. § (1) és (2) bekezdése az alábbiakban határozza meg:
- korai tehetség-felismerés, tehetségazonosítás, amelynek során a tehetség életkori megjelenését figyelembe kell venni,
- a tehetséges gyermek személyiségfejlődésének támogatása, szükség esetén további megsegítésre irányítás,
- önismereti csoport szervezése és vezetése a tehetséges gyermekek részére,
- tanácsadás, támogatás a szülőnek,
- konzultáció a pedagógus részére,
- közös tehetség-tanácsadási fórum szervezése,
- speciális tehetségprogramban való részvételre javaslat adása,
- a tehetségazonosítás, a tehetséggondozás feladatát ellátó pszichológus szakmai kapcsolatot tart a feladatellátási körzetében működő tehetségfejlesztő programok vezetőivel és az iskolapszichológussal, óvodapszichológussal,
- javaslatot tesz a tanuló számára a tehetségprogramba történő bekapcsolódásra,
- kimeneti mérések elvégzése,
- tehetségfejlesztő műhelyek vezetői számára konzultációs lehetőség biztosítása, melyet a tehetséggondozó koordinátor lát el.
(2) A tehetséggondozó koordinátor
- kapcsolatot tart a nevelési-oktatási intézmények iskolapszichológusaival, óvodapszichológusaival,
- kapcsolatot tart a Nemzeti Tehetségponttal,
- ismeri, figyelemmel kíséri a Nemzeti Tehetségügyi Adatbázist,
- ismeri, figyelemmel kíséri a Nemzeti Tehetség Program pályázati kiírásait,
- kapcsolatot tart a Nemzeti Tehetségfejlesztési Központtal.
Fentiek alapján ajánljuk alábbi szolgáltatásainkat a kiemelten tehetséges gyermekekkel/tanulókkal való foglalkozás segítésére:
- Tehetség-felismerés, azonosítás, tehetséggondozási jogosultság megállapítása, egyéni vagy csoportos szűrés tehetséggondozó program indításához, kimeneti mérések:
- szubjektív módszerekkel: vélemények gyűjtése (pedagógusok, szülők, társak körében)
- objektív eszközökkel az alábbi területeken: képességvizsgálatok, kreativitásvizsgálatok, motiváció vizsgálata, személyiségvizsgáló eljárások, tanulásra vonatkozó vizsgálatok
A tehetséggondozási jogosultság megállapítására irányuló kérelem nyomtatvány honlapunkról letölthető.
- Tehetség tanácsadás
- A tanácsadás célja, hogy az ezen résztvevő személyeknek segítsen letisztázni a problémáikat és gondjaikat, célokat kitűzni, kialakítani az ezen célok eléréséhez szükséges stratégiákat, döntéseket hozni, és megfontolt célirányos tevékenységet folytatni. A tehetség tanácsadás arra szolgál, hogy tisztázza a tehetséggel kapcsolatos problémákat és gondokat, a tehetséges személyek azonosításával, gondozásával és kutatásával kapcsolatos célokat tűzzön ki, segítse e célokat megvalósítani, döntéseket hozni, célirányos tevékenységet folytatni
- A tanácsot kérő személy lehet: a (tehetséges) diák; a szülők; a tehetséggel foglalkozó pedagógus, kolléga; intézményvezető; oktatáspolitikai döntéshozó, képviselő; a tehetség témakörrel ismerkedő egyéb személy
- A tanácsadás tartalma lehet: a tehetséggel szorosan összefüggő területek: tehetség identifikáció, tehetséggondozás; a tehetséggel lazábban összefüggő, de lényeges területek: pl. tanulási problémák, kreativitás, motiválás, pályaorientáció, életvezetési problémák stb.
- Tehetséggondozás
- egyéni foglalkozás tehetséges tanulókkal: a tehetséges gyermek/tanuló személyiségfejlődésének preventív gondozása, a problémás személyiségterületek terápiája, a problémás képességterületek fejlesztése
- csoportos foglalkozás tehetséges tanulók részére: pl. önismereti, konfliktuskezelési, tanulás-módszertani tréningek tartása
- a 2020/2021-es tanévben kidolgozásra és kipróbálásra kerül 1. osztályos matematikai-logikai tehetségígéretek körében Elmelabor címmel egy gazdagító-lazító program is.
- Szakmai napokon, nevelőtestületi értekezleteken előadások tartása az alábbi témákban pl.: Öröklés és környezet szerepe a tehetség megnyilvánulásában; A család, a kortárscsoport és az iskola hatása a tehetség alakulásában; A tehetség fogalma, tehetség-tipológiák, közismert és használatos tehetség-modellek; A kreativitás meghatározása (kreatív folyamat, személyiség, produktum), fejlődése (korai jelek, környezet), fejlesztése, A kreatív gyermek fejlődését elősegítő és gátló környezeti hatások; Az intelligencia fogalma és a minimális kognitív modell; Képességek és kreativitás kapcsolata és tehetség (kapcsolatuk, helyük a tehetségmodellekben, képességrendszerek…); Diszszinkrónia, egyenlőtlen fejlődés; Az agresszió jelentősége, elaboráció, decentrálás; Teljesítménymotiváció, sikerorientáció – kudarckerülés
- Egyéb szolgáltatásaink igény szerint
- Konzultációk, estmegbeszélések pedagógusok részére egyéni vagy csoportos formában
- Segítségnyújtás egyéni fejlesztési tervek, tehetséggondozó programok, tantervek készítéséhez
- Pályázatfigyelés
- Szakirodalom és hasznos linkek ajánlása a témában
- Térségi adatbázis készítése
Tehetségkoordinátorunk a tagintézmény elérhetőségein áll az Önök rendelkezésére.