Ellátásba kerülés feltétele

3 évnél fiatalabb gyermek esetében a gyermek külön vizsgálat nélkül a csecsemő és gyermek fül – orr - gégegyógyászat, audiológia, szemész, ortopédia és traumatológia, gyermek- és ifjúságpszichiátria, fizikális medicina és rehabilitációs orvoslás, orvosi rehabilitáció csecsemő- és gyermekgyógyászat szakterületen, illetve gyermek-neurológia szakorvos által felállított diagnosztikai vélemény és terápiás javaslat alapján a Járási Szakértői Bizottság kiállíthatja a komplex korai fejlesztés és gondozásra jogosító szakértői véleményt.

Korai fejl. ellátására jogosult kaposvári járási tagintézmény elérhetősége

Somogy Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Kaposvári Tagintézménye

Telefonos elérhetőség: 06/82 521-264

Email: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Cím: 7400 Kaposvár, Bárczi Gusztáv u. 2.

Figyelemfelkeltő jelek (0–3 hó) 

Szabad játék
• Kezei mindig szorosan ökölbe vannak zárva.
• A körülötte lévő puha dolgokat nem tapogatja, markolássza.
• A mellette lévő, fölötte lógatott játékok felé nem csapkod a karjával (3 hó).
• Kezeit nem fogja össze középen a mellkasán (3 hó).
• Kezeit kevésbé nézegeti (2-3 hó). • Keveset nézelődik [lásd még Figyelem].
• Keveset gőgicsél [lásd még Kommunikáció]

Irányított, közös játék
• Túl rövid ébrenléti szakaszok jellemzik. [Sokat alszik, lásd még Reguláció.]
• Nem nézi gondozója arcát [lásd még Figyelem].
• Kevésbé reagál, vagy túlzottan reagál a közös játékok során [lásd még Reguláció].
• Késik a szociális válaszmosoly megjelenése (2 hó).
• Nem képes a „párbeszéd” jellegű interakciókra [lásd még Kommunikáció].

Mozgás, testtartás
• A fejét mindig az egyik oldalra fordítja.
• Erőteljesen „kiflizik” (törzse-nyaka egyik oldalra hajlik).
• Jobb és bal oldali végtagjait aszimmetrikusan tartja/mozgatja.
• Háton a fejét nem tudja középre fordítva tartani (3 hó).
• Hason a fejét nem emeli (3 hó).
• Keveset mozog, mindig inaktív.

Gondozás: evés, alvás, fürdés, tisztázás
• Nehéz megtartani ölben, kézben.
• Hajlatai nehezen tisztíthatók, nem könnyű pelenkázni, finom, türelmes mozdulatokra sem tud ellazítani.
• Sokat feszíti magát.
• Ahogy az etetési pozícióba kerül, sírni kezd.
• Csak egyféle pózban etethető.
• Szopás közben jellegzetes szörcsögő hang hallatszik, közben sok levegőt nyel.
• Az anya fájdalmasnak éli meg a szoptatást.
• Keveset szopik, eszik.
• Túl sokat bukik.

Reguláció: alvás-ébrenlét ciklusa, sírás, megnyugtathatóság, kapcsolat
• Ébrenléti idejének nagy részét sírással tölti.
• Sem nappal, sem éjszaka nem alszik 1 óránál többet egyhuzamban.
• Túl sokat alszik. • Visszahúzódó, szükségleteit nem jelzi.
• Gyakran sírással reagál, ha egyik helyzetből a másikba rakják.

Figyelem
• Hirtelen zajra, nagyobb mozdulatra még teljes testének összerezzenésével reagál, esetleg legtöbbször erősen sírva is fakad. Nem jelenik meg az aktív figyelem.
• Amikor beszélnek hozzá, aktivitása nem mutat váltást.
• Nem követi a mozgó tárgyakat, a személyek elmozdulását

Utánzás
• Az egyszerű szülői kezdeményezésre (például nyelvkiöltés, száj nagyra nyitása) nincsen utánzási próbálkozás.

Kommunikáció: nonverbális, vokális, verbális
• Az anya nem, vagy kevesebbet használ dajkanyelvet.
• Nem figyel fel az anya hangjára (például amikor a pelenkázón fekve vele szemben beszél), nem igyekszik az arcára fókuszálni.
• A csecsemő nem ad hangot, nem gőgicsél.

Forrás: Lépések. Módszertani Kézikönyv.II. kötet. szerk. Kereki Judit és Tóth Anikó. Budapest. 2010.52-54. p.

Figyelemfelkeltő jelek (3–6 hó) 

Szabad játék
• Kezei ökölben vannak, azokat nem tudja nyitni.
• Nem tudja középen összehozni a kezeit, nem viszi azokat a szájához.
• Egyik kezét kevésbé használja, ügyetlenebbül mozgatja.
• A látott tárgyak felé nem nyúl határozottan.
• Nem képes hosszabban megtartani egy tárgyat és játszani vele (megnézni, forgatni, szájba venni, rázogatni). Irányított, közös játék
• Nem, vagy nehezen alakítható ki vele interaktív, kölcsönös játék.
• Ébren egyedül gyakran sír, szinte folyton igényli a felnőtt jelenlétét.

Mozgás, testtartás
• Fejét mindig vagy gyakran az egyik oldalra fordítja, aszimmetrikus tartás rögzült a törzsön is.
• Jobb és bal oldali végtagjait aszimmetrikusan tartja/mozgatja.
• Hason fekve nem emeli a fejét (3-4 hó), nem tartja hosszan, stabilan (5-6 hó).
• Hasra fektetve még nem támaszkodik az alkarjára (4 hó), nyújtott karral a tenyerére (6 hó).
• Nem játszik a lábával (5-6 hó).
• Alig mozog, sosem élénk a mozgása, nehezen fordítja és emeli a fejét, illetve nehezen emeli el a végtagjait az alátámasztási felülettől.
• Mindig feszít, törzsét-nyakát hátraíveli, a felső végtagokat erőteljesen hajlítja, az alsó végtagokat mereven nyújtja.
• Nem fordul az oldalára (4-5 hó), hasról hátra, hátról hasra (6 hó).
• Szokatlan, furcsa mozgásokat végez.

Gondozás: evés, alvás, fürdés, tisztázás
• Ahogy az etetési pozícióba kerül, sírni kezd.
• Több mint egy hete az anya kizárólag a szendergő kisgyermekét tudja megetetni.
• Etetések közben vagy minden etetés után elalszik.
• Segítség nélkül nem kakil (a probléma megoldására esetleg szélcsövet, hőmérőt, kúpot használnak).
• Csak az egyik mellből tud ügyesen szopni.
• A tápláláskor adott tej rendszeresen közvetlenül az orrán jön vissza, és szopásában szinte alig mutatkozik szívóhatás.
• Még mindig nehezen viseli a gondozási műveletek közben megélt változásokat (hőmérséklet, közeg, testhelyzet stb.).

Reguláció: alvás-ébrenlét ciklus, sírás, megnyugtathatóság, kapcsolat
• Több hete tart, hogy hetente legalább három nap legkevesebb egy, de akár több órán keresztül sír.
• Csak kézben nyugszik meg, napközben sem tehető le.
• Nem különbözteti meg az éjszakát a nappaltól, vagy felcseréli a kettőt: napközben sokat alszik, éjszaka nehezen altatható el.

Figyelem

• A várakozás, öröm jeleit csak akkor tapasztalják, amikor már látja is a csecsemő a gondozóját, vagyis pusztán a hangjára nem.
• Inkább a hangokra, a megszólításra élénkül fel a kicsi, a látvánnyal szemben.
• A tárgyak kevésbé keltik fel az érdeklődését.

Utánzás
• Hangpárbeszéd nem vagy kevéssé alakítható ki vele.
• Egyszerű mozdulatokat (például paskolás) nem utánoz.

Kommunikáció: nonverbális, vokális, verbális
• A síráson kívül nincsen akaratlagos hangadás.
• A már megindult gőgicsélés egyre ritkábbá válik, vagy elmarad.
• A megindult gőgicsélés változatossága nem bővül, inkább beszűkül.
• A csecsemő nem kezdeményez mosollyal vagy hangadással „társalgást”

Forrás: Lépések. Módszertani Kézikönyv.II. kötet. szerk. Kereki Judit és Tóth Anikó. Budapest. 2010.52-54. p.

 

Figyelemfelkeltő jelek (6–9 hó) 

Szabad játék
• A játékokért, tárgyakért nem nyúl, azokat nem fogja meg.
• Csak az egyik keze indul el a tárgy felé, mindig ugyanazzal a kezével nyúl.
• Nem tesz át tárgyat egyik kézből a másikba.
• Az elejtett tárgy után nem néz, nem próbálja meg visszaszerezni.
• Egyszerre két játékot nem fog és tart meg.
• Az apró tárgyat még gereblyéző mozdulattal sem képes felmarkolni.
• A játékokat, tárgyakat nem viszi a szájához, nem kezdi rágcsálni őket.
• A tárgyakat nem vizsgálgatja változatosan (hangjukat, tapintásukat, részleteiket stb.).

Irányított, közös játék
• Nem kedveli az ölbéli játékokat.
• Nem kapcsolódik az „oda-vissza” kezdeményezéshez.
• Nem játssza, nem kedveli a kukucs-játékot.
• Nem ad át tárgyat kinyújtott kézzel való kérésre sem.

Mozgás, testtartás
• Nem fordul hasról hátra, hátról hasra.
• Hason nem alakul ki megfelelő tenyértámasz, stabil fejtartás, mellkasemelés.
• Egyik oldali végtagját/végtagjait kevésbé használja, ügyetlenebbül mozgatja.
• Semmilyen módon nem változtat helyet, még gurulva sem éri el a kiszemelt játékot.
• Szokatlan módon változtat helyet: háton fekve araszol, ülve popsin csúszkál.
• Kúszása/mászása aszimmetrikus.

Gondozás: evés, alvás, fürdés, tisztázás
• A hozzátáplálást/kanalazást alig vagy egyáltalán nem lehet bevezetni, viszont a csecsemő igen gyakran szopik. Etetési helyzetben rendszeresen sír.
• Elalvási és átalvási nehézségei vannak

Reguláció: alvás-ébrenlét ciklus, sírás, megnyugtathatóság, kapcsolat
• Nyugtalan, sírós, nehezen lehet lecsendesíteni.
• Alvása még nagyon változékony Figyelem
• Nem vizsgálja meg a tárgyak részeit vizuálisan, vagy túl egysíkúan teszi.
• Nem figyel fel a nevére, a hozzá intézett beszédre.
• Nem keresi a hangot adó tárgyat

Utánzás
• Nem próbál meg egyszerű mozdulatokat utánozni, miután azokat bemutatták neki.
• Hangpárbeszédbe, hangok utánzásába nem vonható be.

Kommunikáció: nonverbális, vokális, verbális
• A kezdetben meginduló gagyogás elhalványul, eltűnik, a csecsemő felhagy a gagyogással.
• A gőgicsélésben nem jelennek meg ritmikus, ciklikus elemek.
• A hangadásokban nem jelenik meg dallam.

Forrás: Lépések. Módszertani Kézikönyv.II. kötet. szerk. Kereki Judit és Tóth Anikó. Budapest. 2010.84-86. p.

Figyelemfelkeltő jelek (9–12 hó) 

Szabad játék

  • Nem hoz tárgyakat egymással kapcsolatba, egyszerre csak egy tárggyal játszik, egyre figyel.
  • Az apró tárgyat nem tudja felcsippenteni.
  • A mutatóujj mozgása nem válik külön (nincs lapozás, gombnyomás, piszkálgatás).
  • Nem pakol ki (dobozból, tálból, fiókból).
  • Nehezen enged el (nem ejt, nem dobál, nem gurít).

Irányított, közös játék

  • Mondókázásnál nem utánozza a kézmozdulatokat.
  • Bemutatás után sem ütögeti össze a kezében tartott tárgyakat.
  • Nem telepszik le a felnőtt mellé tevékenykedni.
  • Képeskönyvet nem nézeget.
  • Nem lát át egyszerű ok-okozati összefüggéseket.

Mozgás zárt térben

  • Még nem indult be semmiféle helyváltoztató mozgás.
  • Helyváltoztató mozgásai aszimmetrikusak.
  • Testtartása aszimmetrikus.
  • Szokatlan módon közlekedik: háton fekve araszol, ülve popsin csúszkál, „nyuszizik”, térden jár.
  • Nem tud felülni, nem képes az ülő helyzetet megtartani.
  • Nem próbál felállni, a testsúlyát nem képes az alsó végtagokon megtartani.
  • Megszokott környezetében is mindig az anya/gondozó közelében marad, nem fedezi fel a környezetét.

Játék és mozgás a szabadban

  • Megijed, ha nagy szabad térben a földre teszik; ölbe kéredzkedik.
  • Nem szeret babakocsiban utazni, nehezen viseli az autóban utazást.

Gondozás, önkiszolgálás: evés, alvás, fürdés, tisztázás

  • Alig fogad el az anyatejen/tápszeren kívül más táplálékot.
  • Kizárólag pépes ételt fogad el.
  • Nem bővül az elfogyasztott ételek repertoárja.
  • Elalvási és átalvási nehézségei vannak.

Érzelmek kifejezése, indulatszabályozás

  • Általában nyugtalan, nehezen lecsillapítható.
  • Felhangoltságában magát ütögeti; a fejét esetleg a földhöz vagy más felülethez.

Társas interakciók

  • A gyerekek iránt egyáltalán nem érdeklődik, vagy sajátosan teszi.
  • Nem mutat a tárgy felé (kar-tenyér vagy ujj).

Figyelem

  • Nem figyel fel a neve hallatán.
  • A hang forrását nem keresi.
  • Túl közel hajol ahhoz, amit néz.
  • Már képes lenne helyváltoztatásra, mégsem teszi.

Utánzás

  • Utánzással sem integet vagy tesz gesztust (például mondókázás közben).

Kommunikáció: nonverbális, vokális, verbális

  • Spontán játék közben nem ad hangot.
  • A gagyogás monoton, kevés változatosságot mutat.
  • Nem, vagy csak ritkán jönnek létre közös figyelmi helyzetek a gondozó és a kisgyermek között.

Forrás: Lépések. Módszertani Kézikönyv.II. kötet. szerk. Kereki Judit és Tóth Anikó. Budapest. 2010.114-116. p.

Figyelemfelkeltő jelek (12-15 hó) 

Szabad játék

  • „Cselekvő-reagáló” interaktív játékok iránt nem, vagy korlátozottan érdeklődik
  • A kézhasználat aszimmetrikus, egyik kezét hanyagolja.
  • Apró tárgyat nem tud felcsippenteni.
  • Nem tud betenni, rátenni.
  • Nem használja a tárgyakat funkciójuk szerint.

Irányított játék, tanulás

  • Nem szokott még egyszerű mozdulatokat utánozni.
  • Ismerős tárgyak közül sem sikerül kiválasztania, amit kérnek tőle.
  • Formabeillesztést nem hajt végre
  • Képeskönyv nézegetésekor tárgyképeket nem ismer fel, és nem mutat rá a képekre.
  • A nyomhagyás nem érdekli.

Mozgás zárt térben

  • Álló helyzetben lábtartása eltér a fiziológiástól.
  • A felállás és leereszkedés nehezen és szabálytalanul megy.
  • Mászással nem tud akadályokat leküzdeni (átmászni, felmászni).
  • Még nem tud kapaszkodva felállni.
  • Az önálló járás még nem alakult ki.
  • Szokatlan módon változtat helyet.

Játék és mozgás a szabadban

  • Nem mászik le/lép le a fűre, homokra, kavicsra a pokrócról.
  • A térbeli mozgáslehetőségeket (átmászás, átbújás, felmászás) nem keresi.
  • A térben való mozgatástól tart, hintában és más mozgó alátámasztási felületeken fél

Gondozás, önkiszolgálás: evés, alvás, fürdés, tisztázás

  • Nem próbál darabos ételt rágcsálni, csak pépeset eszik.
  • Szűk az elfogyasztott ételek repertoárja.
  • Zavarja a maszatosság.
  • Nehezen megnyugtatható, vagy gyakran sírva ébred.
  • Nem szokott még egyszerű ruhadarabot levenni (sapka, zokni).

Érzelmek kifejezése, indulatszabályozás

  • Eltúlzott, mókás arckifejezésekre nem reagál.
  • Hirtelen kirobbanó, erőteljes, nehezen lecsendesíthető sírás jellemzi.
  • Szinte folyton mosolyog, olyankor is, amikor arra nincs oka.

Társas interakciók

  • Nem, vagy nehezen lehet vele tekintetkapcsolatot tartani, nem szabályozza a kommunikációt tekintete irányának változtatásával.
  • Ritkán vagy sosem mosolyog vissza.

Figyelem

  • Ingergazdag környezetben nem veszi észre, amit szeretne megszerezni, vagy amit kér a felnőtt.
  • Nem lokalizálja a hangot adó tárgyat vagy az őt megszólító személyt.

Utánzás

  • Egyszerű mozdulatokat nem utánoz.

Kommunikáció: nonverbális, vokális, verbális

  • Nem reagál a nevére.
  • Tárgyakra a kezével, mutatóujjával nem mutat.
  • A gagyogás repertoárja nem bővül, inkább stagnál; nem kombinál, csak egy-két mintázatot használ.

Forrás: Lépések. Módszertani Kézikönyv.II. kötet. szerk. Kereki Judit és Tóth Anikó. Budapest. 2010.143-145. p.

Figyelemfelkeltő jelek (15-18 hó) 

Szabad játék

  • Megmutatás céljából nem emeli a felnőtt felé a játékait.
  • Mindennapi, ismert használati tárgyakkal, nem játszik funkcionálisan, és/vagy a játéktárgyak nem keltik fel az érdeklődését.
  • Kézhasználata ügyetlen, aszimmetrikus
  • Egyszerűen működtethető játékokat nem fedez fel, nem működtet (például nyomógombos, „ok-okozati” játék).
  • Két tárggyal ritkán játszik egyszerre, azok összefüggéseit nem keresi (építkezés, egymásra rakosgatás, pakolgatás).

Irányított tevékenység, tanulás

  • Nem szokott még egyszerű mozdulatokat utánozni.
  • Nehezített helyzetben nem tudja megszerezni azt a tárgyat, amit szeretne, nincs ötlete a probléma megoldására.
  • Többelemű építkezés, rakosgatás, ki-be pakolás még nem jellemzi a tevékenységét.
  • Formákat nem igyekszik összeilleszteni.
  • Képeskönyv nézegetésekor tárgyképeket nem ismer fel, és nem mutat rá a képekre.
  • A nyomhagyás még nem érdekli.

Mozgás zárt térben

  • Még nem jár önállóan.
  • Kapaszkodva sem szokott még leguggolni és felállni.
  • Egyensúlyából ülő és álló helyzetben is könnyen kibillen (meginog, eldől, elesik).
  • Járása bizonytalan.
  • Állása, járása aszimmetrikus.
  • Mászik a térben.

Játék és mozgás a szabadban

  • Nem szívesen jár egyenetlen terepen (füvön, homokon, kavicson, lejtőn).
  • Nem keresi a térbeli mozgáslehetőségeket (átmászás, átbújás, felmászás).
  • Hintában és más mozgó alátámasztási felületeken fél, a térben való mozgatástól tart.

Gondozás: evés, alvás, fürdés, tisztázás

  • Még nem próbál evőeszközt használni.
  • Nem tud egyszerű ruhadarabokat levenni.
  • Nem próbál darabos ételt enni.
  • Csak cumisüvegből iszik.
  • Éjszaka nehezen lehet visszaaltatni.

Érzelmek kifejezése, indulatszabályozás

  • Egykedvű. Családtagjai, gondozói felé örömét, bánatát nem fejezi ki.
  • Hirtelen kirobbanó, erőteljes, nehezen lecsendesíthető sírás jellemzi.
  • Szinte folyton mosolyog, olyankor is, amikor arra nincs látható oka.

Társas interakciók

  • Neve hallatán tekintetkapcsolatot nem keres, a nevére nem figyel.
  • Ölbéli éneklés, mondókázás közben nem figyel, nehéz ölben tartani, figyelmét megszerezni.
  • Tiltásra nem reagál, nem figyel.

Figyelem

  • Ingergazdag környezetben nem veszi észre, amit szeretne megszerezni, vagy amit kér tőle a felnőtt.
  • Nagyon rövid ideig tartja fenn a figyelmét játék és más tevékenységek során, a figyelme közben könnyen elterelődik.
  • Nem lokalizálja a hangot adó tárgyat vagy az őt megszólító személyt.

Utánzás

  • Egyszerű mozdulatokat nem utánoz.
  • Nem próbálja utánozni a felnőtt beszédet, nem jelenik meg az után mondás.

Kommunikáció: nonverbális, vokális, verbális

  • Kéréseit, szándékát nem jelzi. Tárgyakra a mutatóujjával nem mutat.

Forrás: Lépések. Módszertani Kézikönyv.II. kötet. szerk. Kereki Judit és Tóth Anikó. Budapest. 2010. 177-179. p.

Figyelemfelkeltő jelek (18–24 hó) 

Szabad játék

  • Mindennapi, ismert használati tárgyakkal nem játszik funkcionálisan, és/vagy a játéktárgyak nem keltik fel az érdeklődését.
  • Kezdetleges, cselekvésre alapuló mintha-játékot nem játszik.
  • Megmutatás céljából nem mutatja meg/fel a játékait.
  • Kézhasználatban az egyik oldal annyira dominál, hogy a másikat hanyagolja.
  • A két kéz mozgása nem összehangolt a játék során.
  • Az összerakós játékok részeit nem próbálja, vagy nem tudja a helyükre illeszteni (formákat, építőelemeket, pontosan illeszkedő részeket).
  • Nem próbál, illetve nem tud felületen nyomot hagyni (kézzel maszatolni, ceruzával firkálni, krétával/ecsettel dolgozni).
  • Nem próbál, illetve nem tud tárgyakat egymásra tenni

Irányított tevékenység, tanulás

  • Képeskönyvben nem mutat meg tárgyképeket.
  • Csak kipakol; a behelyezés, beillesztés nem jellemző a tevékenységében.
  • Kerüli a formaegyeztető játékokat.
  • Egyszerű probléma helyzetet nem old meg egyedül

Mozgás zárt térben

  • Vezetve tud csak járni, álló helyzetben bizonytalan.
  • Járása bizonytalan.
  • Testtartása állásban aszimmetrikus.
  • Járása aszimmetrikus.
  • A gyors járás nem jelenik meg (24 hó).
  • Nem rugózik, mintha ugrana (24 hó).
  • A síkban mozog biztonságosan, nem próbál, illetve nem képes felmászni.

Játék és mozgás a szabadban

  • Zavarja, ha szokatlan érzetet okozó dolgok érnek hozzá (homok, sár, fű, maszatosság stb.).
  • Nem szívesen jár egyenetlen terepen (füvön, homokon, kavicson, lejtőn).
  • Nem keresi a térbeli mozgáslehetőségeket (átmászás, átbújás, felmászás).
  • Hintában és más mozgó alátámasztási felületeken fél.

Napirend és tevékenységek

  • Önkiszolgálás, önállóság: étkezés, alvás, tisztálkodás
  • Tiltakozását fejezi ki evéshelyzetben.
  • Éjszaka még mindig gyakran ébred, ilyenkor nehezen alszik vissza, vagy játszani kezd.
  • Hárítja a tisztálkodást, nem szereti a szappant, a fogmosást.

Érzelmek kifejezése, indulatszabályozás

  • Arca mimikátlan, érzelmei nem, vagy kevésbé tükröződnek az arcán. Mások érzéseire nem reagál.
  • Hirtelen kirobbanó, erőteljes, nehezen lecsendesíthető sírás
  • jellemzi.
  • Szinte folyton mosolyog, olyankor is, amikor arra nincs oka

Társas interakciók

  • Nem, vagy nehezen lehet vele tekintetkapcsolatot tartani, szemkontaktusának szabályozása zavart.
  • Nem mosolyog vissza, ha rámosolyognak.
  • Nehéz felkelteni a figyelmét, nem követi a mutatás, a tekintet irányát.
  • Nem érdeklődik a szociális interaktív játékok iránt.
  • Kortársakkal való kezdetleges játék még hiányzik.

Figyelem

  • Túlzóan, zavarba ejtően hosszan néz, túl közel hajol a másik személyhez.
  • Gyakran sodor le tárgyakat.
  • Nem lokalizálja a hangot adó tárgyat vagy az őt megszólító személyt.

Utánzás

  • Egyszerű cselekvéseket, mozdulatokat és/vagy a hozzá közel álló felnőttek beszédét nem utánozza.

Kommunikáció: nonverbális, vokális, verbális

  • Neve hallatán tekintetkapcsolatot nem keres, a nevére nem figyel.
  • Nem ért meg egyszerű utasítást (például „Kérem a labdát!” „Tedd a pohárba a ropit!”), ha az gesztussal nincs alátámasztva.
  • A korszak elején tapasztalt szókincse nem bővül a korszak végére.
  • A kifejező beszéd fejlődése stagnál. Továbbra is a gagyogás uralja a kisgyermek közléseit; nem jelennek meg benne szavak, szókezdemények.

Forrás: Lépések. Módszertani Kézikönyv.II. kötet. szerk. Kereki Judit és Tóth Anikó. Budapest. 2010.206-207. p.

Figyelemfelkeltő jelek (24–30 hó) 

Szabad játék

  • Mindennapi, ismert használati tárgyakkal nem játszik funkcionálisan, és/vagy a játéktárgyak nem keltik fel az érdeklődését.
  • Kezdetleges, cselekvésre alapuló mintha-játékot nem játszik.
  • Megmutatás céljából nem mutatja meg/fel a játékait.
  • Kézhasználatban az egyik oldal annyira dominál, hogy a másikat hanyagolja.
  • A két kéz mozgása nem összehangolt a játék során.
  • Az összerakós játékok részeit nem próbálja, vagy nem tudja a helyükre illeszteni (formákat, építőelemeket, pontosan illeszkedő részeket).
  • Nem próbál, illetve nem tud felületen nyomot hagyni (kézzel maszatolni, ceruzával firkálni, krétával/ecsettel dolgozni).
  • Nem próbál, illetve nem tud tárgyakat egymásra tenni

Irányított tevékenység, tanulás

  • Képeskönyvben nem mutat meg tárgyképeket.
  • Csak kipakol; a behelyezés, beillesztés nem jellemző a tevékenységében.
  • Kerüli a formaegyeztető játékokat.
  • Egyszerű probléma helyzetet nem old meg egyedül

Mozgás zárt térben

  • Vezetve tud csak járni, álló helyzetben bizonytalan.
  • Járása bizonytalan.
  • Testtartása állásban aszimmetrikus.
  • Járása aszimmetrikus.
  • A gyors járás nem jelenik meg (24 hó).
  • Nem rugózik, mintha ugrana (24 hó).
  • A síkban mozog biztonságosan, nem próbál, illetve nem képes felmászni.

Játék és mozgás a szabadban

  • Zavarja, ha szokatlan érzetet okozó dolgok érnek hozzá (homok, sár, fű, maszatosság stb.).
  • Nem szívesen jár egyenetlen terepen (füvön, homokon, kavicson, lejtőn).
  • Nem keresi a térbeli mozgáslehetőségeket (átmászás, átbújás, felmászás).
  • Hintában és más mozgó alátámasztási felületeken fél.

Napirend és tevékenységek

  • Önkiszolgálás, önállóság: étkezés, alvás, tisztálkodás
  • Tiltakozását fejezi ki evéshelyzetben.
  • Éjszaka még mindig gyakran ébred, ilyenkor nehezen alszik vissza, vagy játszani kezd.
  • Hárítja a tisztálkodást, nem szereti a szappant, a fogmosást.

Érzelmek kifejezése, indulatszabályozás

  • Arca mimikátlan, érzelmei nem, vagy kevésbé tükröződnek az arcán. Mások érzéseire nem reagál.
  • Hirtelen kirobbanó, erőteljes, nehezen lecsendesíthető sírás
  • jellemzi.
  • Szinte folyton mosolyog, olyankor is, amikor arra nincs oka

Társas interakciók

  • Nem, vagy nehezen lehet vele tekintetkapcsolatot tartani, szemkontaktusának szabályozása zavart.
  • Nem mosolyog vissza, ha rámosolyognak.
  • Nehéz felkelteni a figyelmét, nem követi a mutatás, a tekintet irányát.
  • Nem érdeklődik a szociális interaktív játékok iránt.
  • Kortársakkal való kezdetleges játék még hiányzik.

Figyelem

  • Túlzóan, zavarba ejtően hosszan néz, túl közel hajol a másik személyhez.
  • Gyakran sodor le tárgyakat.
  • Nem lokalizálja a hangot adó tárgyat vagy az őt megszólító személyt.

Utánzás

  • Egyszerű cselekvéseket, mozdulatokat és/vagy a hozzá közel álló felnőttek beszédét nem utánozza.

Kommunikáció: nonverbális, vokális, verbális

  • Neve hallatán tekintetkapcsolatot nem keres, a nevére nem figyel.
  • Nem ért meg egyszerű utasítást (például „Kérem a labdát!” „Tedd a pohárba a ropit!”), ha az gesztussal nincs alátámasztva.
  • A korszak elején tapasztalt szókincse nem bővül a korszak végére.
  • A kifejező beszéd fejlődése stagnál. Továbbra is a gagyogás uralja a kisgyermek közléseit; nem jelennek meg benne szavak, szókezdemények.

Forrás: Lépések. Módszertani Kézikönyv.II. kötet. szerk. Kereki Judit és Tóth Anikó. Budapest. 2010.206-207. p.

Figyelemfelkeltő jelek (30–36 hó)

 

Szabad játék

  • Ismétlődő jelleggel, repetitíven játszik (ajtók kinyitása, becsukása, autók sorba rakosgatása).
  • Nem, vagy szegényes, ismétlődő mintha-játékot játszik, szimbolikus játékot nem játszik.
  • A játékok részeit nem tudja a helyükre illeszteni (formákat, építőelemeket, pontosan illeszkedő részeket).
  • A lapozás nem sikerül; nem képes ujjával elválasztani a lapokat.
  • Nem épít (tornyot, vonatsínt, autópályát), nem rendez be (kiskonyhát, babaházat)

Irányított tevékenység, tanulás

  • A vonalhúzás nem különül el a firkától.
  • Ollóval még nem képes kisebb nyírásokat végezni.
  • Nagyméretű gyöngyöt felfűzni még csak pálcára tud, zsinórra
  • A képek kevéssé érdeklik, nem szívesen ül le könyvet nézegetni.

Mozgás zárt térben

  • Testtartása aszimmetrikus állásban, álló helyzetben bizonytalan.
  • Járása aszimmetrikus, vagy koordinálatlan, bizonytalan.
  • Az egy lábon állás, illetve a lábujjhegyre emelkedés nehéznek bizonyul számára.
  • A lépcsőn csak kézfogással tud menni, önállóan kapaszkodva
  • Futása nem jól koordinált.
  • Ugrása ügyetlen, merev.
  • A labdát állva eldobni és a labdába álló helyzetből belerúgni nem tud ügyesen.

Játék és mozgás a szabadban

  • Közömbös, fél, vagy megijed a gyerekektől, nem mer a közelükbe menni, különösen akkor, ha sírnak.
  • A parkban/játszótéren inkább bolyong. Gyerekek közeledésére közömbös, csak a felnőttekkel akar lenni.
  • Hosszan és ismétlődő jelleggel szerez tapasztalatokat a különböző jelenségekkel kapcsolatban, hosszasan figyel egy tárgyat.
  • Zavarja, ha szokatlan érzetet okozó dolgok érnek hozzá (sár, fű, maszatosság).
  • A környezet hangjaira túl érzékeny, vagy nem figyel fel rájuk.
  • A térbeli mozgáslehetőségeket nem keresi, esetleg kifejezetten kerüli (fel-le és átmászás, átbújás).
  • Lábbal hajtható járműre nem szívesen ül (kismotor, futóbicikli, tricikli), vagy nem halad vele ügyesen.
  • A mozgó játékokat (hinta, libikóka, forgó játék) nem szereti, fél rajtuk.
  • Kint a terepen, egyenetlen talajon a futása bizonytalan (gyakran esik, koordinálatlan a mozgása).

Önkiszolgálás, önállóság

  • Nem próbálkozik az önálló evéssel.
  • Szelektív evő (nagyon kevésféle ételt eszik meg).
  • A darabos ételt nem eszi meg, vagy rágás nélkül nyeli le a falatot.
  • Erősen zavarja, ha maszatos lesz, vagy hárítja a szappanozást, fogmosást, körömvágást, hajmosást.
  • Rendszeresen visszatartja a székletét (hetente kétszer vagy annál kevesebbszer kakil).

Érzelmek kifejezése, indulatszabályozás

  • Arca mimikátlan, érzelmei nem, vagy kevésbé tükröződnek az arcán.
  • Mások érzéseire nem reagál.

Társas interakciók

  • Kortársai iránt nem érdeklődik, kerüli a társait.
  • Nem érdeklődik a szociális interaktív játékok iránt.

Figyelem

  • Ritkán marad egy helyben, többnyire csak nagyobb motoros aktivitással járó tevékenységeket választ.
  • Inkább befelé forduló, magányos tevékenységekben mélyül el.
  • Figyelme könnyen elterelődik külső ingerek hatására.

Utánzás

  • Szociális funkciójú, érzelmekre alapuló cselekvéseket nem utánoz.
  • Nem utánozza a mondókákat, dalokat, amiket mondunk, éneklünk.

Kommunikáció: nonverbális, vokális, verbális

  • Verbális és nonverbális kommunikációs szándékaiban és a másik fél szándékainak értelmezésében nehézségek tapasztalhatók.
  • A társalgási helyzetekben csak kevés szót használ, és/vagy nem jutnak eszébe az egyébként ismert szavak.
  • Csak egy-egy szóval kommunikál, nem alkot szókapcsolatokat vagy egyszerű mondatokat.
  • Beszéde nem folyamatos, töredezetté válik, sűrűn fordulnak elő benne megakadások és ismétlések.
  • A közösségben egyáltalán nem beszél a társaival vagy a gondozóival.
  • Egyre kevesebb verbális közlést ad, kapcsolata a környezettel lazul, pedig korábban már szavakat, esetleg távirati mondatokat használt.

Forrás: Lépések. Módszertani Kézikönyv.II. kötet. szerk. Kereki Judit és Tóth Anikó. Budapest. 2010.274-276. p.

 

SOMOGY VÁRMEGYEI PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLAT KAPOSVÁRI TAGINTÉZMÉNYE
Magyarország, Somogy megye, 7400 Kaposvár, Bárczi Gusztáv utca 2.
Telefon: 82/512-263 | Email: kaposvariszakszolg@gmail.com
© 2024 Minden jog fenntartva!

Please publish modules in offcanvas position.