3 évnél fiatalabb gyermek esetében a gyermek külön vizsgálat nélkül a csecsemő és gyermek fül – orr - gégegyógyászat, audiológia, szemész, ortopédia és traumatológia, gyermek- és ifjúságpszichiátria, fizikális medicina és rehabilitációs orvoslás, orvosi rehabilitáció csecsemő- és gyermekgyógyászat szakterületen, illetve gyermek-neurológia szakorvos által felállított diagnosztikai vélemény és terápiás javaslat alapján a Járási Szakértői Bizottság kiállíthatja a komplex korai fejlesztés és gondozásra jogosító szakértői véleményt.
Szabad játék
• Kezei mindig szorosan ökölbe vannak zárva.
• A körülötte lévő puha dolgokat nem tapogatja, markolássza.
• A mellette lévő, fölötte lógatott játékok felé nem csapkod a karjával (3 hó).
• Kezeit nem fogja össze középen a mellkasán (3 hó).
• Kezeit kevésbé nézegeti (2-3 hó). • Keveset nézelődik [lásd még Figyelem].
• Keveset gőgicsél [lásd még Kommunikáció]
Irányított, közös játék
• Túl rövid ébrenléti szakaszok jellemzik. [Sokat alszik, lásd még Reguláció.]
• Nem nézi gondozója arcát [lásd még Figyelem].
• Kevésbé reagál, vagy túlzottan reagál a közös játékok során [lásd még Reguláció].
• Késik a szociális válaszmosoly megjelenése (2 hó).
• Nem képes a „párbeszéd” jellegű interakciókra [lásd még Kommunikáció].
Mozgás, testtartás
• A fejét mindig az egyik oldalra fordítja.
• Erőteljesen „kiflizik” (törzse-nyaka egyik oldalra hajlik).
• Jobb és bal oldali végtagjait aszimmetrikusan tartja/mozgatja.
• Háton a fejét nem tudja középre fordítva tartani (3 hó).
• Hason a fejét nem emeli (3 hó).
• Keveset mozog, mindig inaktív.
Gondozás: evés, alvás, fürdés, tisztázás
• Nehéz megtartani ölben, kézben.
• Hajlatai nehezen tisztíthatók, nem könnyű pelenkázni, finom, türelmes mozdulatokra sem tud ellazítani.
• Sokat feszíti magát.
• Ahogy az etetési pozícióba kerül, sírni kezd.
• Csak egyféle pózban etethető.
• Szopás közben jellegzetes szörcsögő hang hallatszik, közben sok levegőt nyel.
• Az anya fájdalmasnak éli meg a szoptatást.
• Keveset szopik, eszik.
• Túl sokat bukik.
Reguláció: alvás-ébrenlét ciklusa, sírás, megnyugtathatóság, kapcsolat
• Ébrenléti idejének nagy részét sírással tölti.
• Sem nappal, sem éjszaka nem alszik 1 óránál többet egyhuzamban.
• Túl sokat alszik. • Visszahúzódó, szükségleteit nem jelzi.
• Gyakran sírással reagál, ha egyik helyzetből a másikba rakják.
Figyelem
• Hirtelen zajra, nagyobb mozdulatra még teljes testének összerezzenésével reagál, esetleg legtöbbször erősen sírva is fakad. Nem jelenik meg az aktív figyelem.
• Amikor beszélnek hozzá, aktivitása nem mutat váltást.
• Nem követi a mozgó tárgyakat, a személyek elmozdulását
Utánzás
• Az egyszerű szülői kezdeményezésre (például nyelvkiöltés, száj nagyra nyitása) nincsen utánzási próbálkozás.
Kommunikáció: nonverbális, vokális, verbális
• Az anya nem, vagy kevesebbet használ dajkanyelvet.
• Nem figyel fel az anya hangjára (például amikor a pelenkázón fekve vele szemben beszél), nem igyekszik az arcára fókuszálni.
• A csecsemő nem ad hangot, nem gőgicsél.
Forrás: Lépések. Módszertani Kézikönyv.II. kötet. szerk. Kereki Judit és Tóth Anikó. Budapest. 2010.52-54. p.
Szabad játék
• Kezei ökölben vannak, azokat nem tudja nyitni.
• Nem tudja középen összehozni a kezeit, nem viszi azokat a szájához.
• Egyik kezét kevésbé használja, ügyetlenebbül mozgatja.
• A látott tárgyak felé nem nyúl határozottan.
• Nem képes hosszabban megtartani egy tárgyat és játszani vele (megnézni, forgatni, szájba venni, rázogatni). Irányított, közös játék
• Nem, vagy nehezen alakítható ki vele interaktív, kölcsönös játék.
• Ébren egyedül gyakran sír, szinte folyton igényli a felnőtt jelenlétét.
Mozgás, testtartás
• Fejét mindig vagy gyakran az egyik oldalra fordítja, aszimmetrikus tartás rögzült a törzsön is.
• Jobb és bal oldali végtagjait aszimmetrikusan tartja/mozgatja.
• Hason fekve nem emeli a fejét (3-4 hó), nem tartja hosszan, stabilan (5-6 hó).
• Hasra fektetve még nem támaszkodik az alkarjára (4 hó), nyújtott karral a tenyerére (6 hó).
• Nem játszik a lábával (5-6 hó).
• Alig mozog, sosem élénk a mozgása, nehezen fordítja és emeli a fejét, illetve nehezen emeli el a végtagjait az alátámasztási felülettől.
• Mindig feszít, törzsét-nyakát hátraíveli, a felső végtagokat erőteljesen hajlítja, az alsó végtagokat mereven nyújtja.
• Nem fordul az oldalára (4-5 hó), hasról hátra, hátról hasra (6 hó).
• Szokatlan, furcsa mozgásokat végez.
Gondozás: evés, alvás, fürdés, tisztázás
• Ahogy az etetési pozícióba kerül, sírni kezd.
• Több mint egy hete az anya kizárólag a szendergő kisgyermekét tudja megetetni.
• Etetések közben vagy minden etetés után elalszik.
• Segítség nélkül nem kakil (a probléma megoldására esetleg szélcsövet, hőmérőt, kúpot használnak).
• Csak az egyik mellből tud ügyesen szopni.
• A tápláláskor adott tej rendszeresen közvetlenül az orrán jön vissza, és szopásában szinte alig mutatkozik szívóhatás.
• Még mindig nehezen viseli a gondozási műveletek közben megélt változásokat (hőmérséklet, közeg, testhelyzet stb.).
Reguláció: alvás-ébrenlét ciklus, sírás, megnyugtathatóság, kapcsolat
• Több hete tart, hogy hetente legalább három nap legkevesebb egy, de akár több órán keresztül sír.
• Csak kézben nyugszik meg, napközben sem tehető le.
• Nem különbözteti meg az éjszakát a nappaltól, vagy felcseréli a kettőt: napközben sokat alszik, éjszaka nehezen altatható el.
Figyelem
• A várakozás, öröm jeleit csak akkor tapasztalják, amikor már látja is a csecsemő a gondozóját, vagyis pusztán a hangjára nem.
• Inkább a hangokra, a megszólításra élénkül fel a kicsi, a látvánnyal szemben.
• A tárgyak kevésbé keltik fel az érdeklődését.
Utánzás
• Hangpárbeszéd nem vagy kevéssé alakítható ki vele.
• Egyszerű mozdulatokat (például paskolás) nem utánoz.
Kommunikáció: nonverbális, vokális, verbális
• A síráson kívül nincsen akaratlagos hangadás.
• A már megindult gőgicsélés egyre ritkábbá válik, vagy elmarad.
• A megindult gőgicsélés változatossága nem bővül, inkább beszűkül.
• A csecsemő nem kezdeményez mosollyal vagy hangadással „társalgást”
Forrás: Lépések. Módszertani Kézikönyv.II. kötet. szerk. Kereki Judit és Tóth Anikó. Budapest. 2010.52-54. p.
Szabad játék
• A játékokért, tárgyakért nem nyúl, azokat nem fogja meg.
• Csak az egyik keze indul el a tárgy felé, mindig ugyanazzal a kezével nyúl.
• Nem tesz át tárgyat egyik kézből a másikba.
• Az elejtett tárgy után nem néz, nem próbálja meg visszaszerezni.
• Egyszerre két játékot nem fog és tart meg.
• Az apró tárgyat még gereblyéző mozdulattal sem képes felmarkolni.
• A játékokat, tárgyakat nem viszi a szájához, nem kezdi rágcsálni őket.
• A tárgyakat nem vizsgálgatja változatosan (hangjukat, tapintásukat, részleteiket stb.).
Irányított, közös játék
• Nem kedveli az ölbéli játékokat.
• Nem kapcsolódik az „oda-vissza” kezdeményezéshez.
• Nem játssza, nem kedveli a kukucs-játékot.
• Nem ad át tárgyat kinyújtott kézzel való kérésre sem.
Mozgás, testtartás
• Nem fordul hasról hátra, hátról hasra.
• Hason nem alakul ki megfelelő tenyértámasz, stabil fejtartás, mellkasemelés.
• Egyik oldali végtagját/végtagjait kevésbé használja, ügyetlenebbül mozgatja.
• Semmilyen módon nem változtat helyet, még gurulva sem éri el a kiszemelt játékot.
• Szokatlan módon változtat helyet: háton fekve araszol, ülve popsin csúszkál.
• Kúszása/mászása aszimmetrikus.
Gondozás: evés, alvás, fürdés, tisztázás
• A hozzátáplálást/kanalazást alig vagy egyáltalán nem lehet bevezetni, viszont a csecsemő igen gyakran szopik. Etetési helyzetben rendszeresen sír.
• Elalvási és átalvási nehézségei vannak
Reguláció: alvás-ébrenlét ciklus, sírás, megnyugtathatóság, kapcsolat
• Nyugtalan, sírós, nehezen lehet lecsendesíteni.
• Alvása még nagyon változékony Figyelem
• Nem vizsgálja meg a tárgyak részeit vizuálisan, vagy túl egysíkúan teszi.
• Nem figyel fel a nevére, a hozzá intézett beszédre.
• Nem keresi a hangot adó tárgyat
Utánzás
• Nem próbál meg egyszerű mozdulatokat utánozni, miután azokat bemutatták neki.
• Hangpárbeszédbe, hangok utánzásába nem vonható be.
Kommunikáció: nonverbális, vokális, verbális
• A kezdetben meginduló gagyogás elhalványul, eltűnik, a csecsemő felhagy a gagyogással.
• A gőgicsélésben nem jelennek meg ritmikus, ciklikus elemek.
• A hangadásokban nem jelenik meg dallam.
Forrás: Lépések. Módszertani Kézikönyv.II. kötet. szerk. Kereki Judit és Tóth Anikó. Budapest. 2010.84-86. p.
Szabad játék
- Nem hoz tárgyakat egymással kapcsolatba, egyszerre csak egy tárggyal játszik, egyre figyel.
- Az apró tárgyat nem tudja felcsippenteni.
- A mutatóujj mozgása nem válik külön (nincs lapozás, gombnyomás, piszkálgatás).
- Nem pakol ki (dobozból, tálból, fiókból).
- Nehezen enged el (nem ejt, nem dobál, nem gurít).
Irányított, közös játék
- Mondókázásnál nem utánozza a kézmozdulatokat.
- Bemutatás után sem ütögeti össze a kezében tartott tárgyakat.
- Nem telepszik le a felnőtt mellé tevékenykedni.
- Képeskönyvet nem nézeget.
- Nem lát át egyszerű ok-okozati összefüggéseket.
Mozgás zárt térben
- Még nem indult be semmiféle helyváltoztató mozgás.
- Helyváltoztató mozgásai aszimmetrikusak.
- Testtartása aszimmetrikus.
- Szokatlan módon közlekedik: háton fekve araszol, ülve popsin csúszkál, „nyuszizik”, térden jár.
- Nem tud felülni, nem képes az ülő helyzetet megtartani.
- Nem próbál felállni, a testsúlyát nem képes az alsó végtagokon megtartani.
- Megszokott környezetében is mindig az anya/gondozó közelében marad, nem fedezi fel a környezetét.
Játék és mozgás a szabadban
- Megijed, ha nagy szabad térben a földre teszik; ölbe kéredzkedik.
- Nem szeret babakocsiban utazni, nehezen viseli az autóban utazást.
Gondozás, önkiszolgálás: evés, alvás, fürdés, tisztázás
- Alig fogad el az anyatejen/tápszeren kívül más táplálékot.
- Kizárólag pépes ételt fogad el.
- Nem bővül az elfogyasztott ételek repertoárja.
- Elalvási és átalvási nehézségei vannak.
Érzelmek kifejezése, indulatszabályozás
- Általában nyugtalan, nehezen lecsillapítható.
- Felhangoltságában magát ütögeti; a fejét esetleg a földhöz vagy más felülethez.
Társas interakciók
- A gyerekek iránt egyáltalán nem érdeklődik, vagy sajátosan teszi.
- Nem mutat a tárgy felé (kar-tenyér vagy ujj).
Figyelem
- Nem figyel fel a neve hallatán.
- A hang forrását nem keresi.
- Túl közel hajol ahhoz, amit néz.
- Már képes lenne helyváltoztatásra, mégsem teszi.
Utánzás
- Utánzással sem integet vagy tesz gesztust (például mondókázás közben).
Kommunikáció: nonverbális, vokális, verbális
- Spontán játék közben nem ad hangot.
- A gagyogás monoton, kevés változatosságot mutat.
- Nem, vagy csak ritkán jönnek létre közös figyelmi helyzetek a gondozó és a kisgyermek között.
Forrás: Lépések. Módszertani Kézikönyv.II. kötet. szerk. Kereki Judit és Tóth Anikó. Budapest. 2010.114-116. p.
Szabad játék
- „Cselekvő-reagáló” interaktív játékok iránt nem, vagy korlátozottan érdeklődik
- A kézhasználat aszimmetrikus, egyik kezét hanyagolja.
- Apró tárgyat nem tud felcsippenteni.
- Nem tud betenni, rátenni.
- Nem használja a tárgyakat funkciójuk szerint.
Irányított játék, tanulás
- Nem szokott még egyszerű mozdulatokat utánozni.
- Ismerős tárgyak közül sem sikerül kiválasztania, amit kérnek tőle.
- Formabeillesztést nem hajt végre
- Képeskönyv nézegetésekor tárgyképeket nem ismer fel, és nem mutat rá a képekre.
- A nyomhagyás nem érdekli.
Mozgás zárt térben
- Álló helyzetben lábtartása eltér a fiziológiástól.
- A felállás és leereszkedés nehezen és szabálytalanul megy.
- Mászással nem tud akadályokat leküzdeni (átmászni, felmászni).
- Még nem tud kapaszkodva felállni.
- Az önálló járás még nem alakult ki.
- Szokatlan módon változtat helyet.
Játék és mozgás a szabadban
- Nem mászik le/lép le a fűre, homokra, kavicsra a pokrócról.
- A térbeli mozgáslehetőségeket (átmászás, átbújás, felmászás) nem keresi.
- A térben való mozgatástól tart, hintában és más mozgó alátámasztási felületeken fél
Gondozás, önkiszolgálás: evés, alvás, fürdés, tisztázás
- Nem próbál darabos ételt rágcsálni, csak pépeset eszik.
- Szűk az elfogyasztott ételek repertoárja.
- Zavarja a maszatosság.
- Nehezen megnyugtatható, vagy gyakran sírva ébred.
- Nem szokott még egyszerű ruhadarabot levenni (sapka, zokni).
Érzelmek kifejezése, indulatszabályozás
- Eltúlzott, mókás arckifejezésekre nem reagál.
- Hirtelen kirobbanó, erőteljes, nehezen lecsendesíthető sírás jellemzi.
- Szinte folyton mosolyog, olyankor is, amikor arra nincs oka.
Társas interakciók
- Nem, vagy nehezen lehet vele tekintetkapcsolatot tartani, nem szabályozza a kommunikációt tekintete irányának változtatásával.
- Ritkán vagy sosem mosolyog vissza.
Figyelem
- Ingergazdag környezetben nem veszi észre, amit szeretne megszerezni, vagy amit kér a felnőtt.
- Nem lokalizálja a hangot adó tárgyat vagy az őt megszólító személyt.
Utánzás
- Egyszerű mozdulatokat nem utánoz.
Kommunikáció: nonverbális, vokális, verbális
- Nem reagál a nevére.
- Tárgyakra a kezével, mutatóujjával nem mutat.
- A gagyogás repertoárja nem bővül, inkább stagnál; nem kombinál, csak egy-két mintázatot használ.
Forrás: Lépések. Módszertani Kézikönyv.II. kötet. szerk. Kereki Judit és Tóth Anikó. Budapest. 2010.143-145. p.
Szabad játék
- Megmutatás céljából nem emeli a felnőtt felé a játékait.
- Mindennapi, ismert használati tárgyakkal, nem játszik funkcionálisan, és/vagy a játéktárgyak nem keltik fel az érdeklődését.
- Kézhasználata ügyetlen, aszimmetrikus
- Egyszerűen működtethető játékokat nem fedez fel, nem működtet (például nyomógombos, „ok-okozati” játék).
- Két tárggyal ritkán játszik egyszerre, azok összefüggéseit nem keresi (építkezés, egymásra rakosgatás, pakolgatás).
Irányított tevékenység, tanulás
- Nem szokott még egyszerű mozdulatokat utánozni.
- Nehezített helyzetben nem tudja megszerezni azt a tárgyat, amit szeretne, nincs ötlete a probléma megoldására.
- Többelemű építkezés, rakosgatás, ki-be pakolás még nem jellemzi a tevékenységét.
- Formákat nem igyekszik összeilleszteni.
- Képeskönyv nézegetésekor tárgyképeket nem ismer fel, és nem mutat rá a képekre.
- A nyomhagyás még nem érdekli.
Mozgás zárt térben
- Még nem jár önállóan.
- Kapaszkodva sem szokott még leguggolni és felállni.
- Egyensúlyából ülő és álló helyzetben is könnyen kibillen (meginog, eldől, elesik).
- Járása bizonytalan.
- Állása, járása aszimmetrikus.
- Mászik a térben.
Játék és mozgás a szabadban
- Nem szívesen jár egyenetlen terepen (füvön, homokon, kavicson, lejtőn).
- Nem keresi a térbeli mozgáslehetőségeket (átmászás, átbújás, felmászás).
- Hintában és más mozgó alátámasztási felületeken fél, a térben való mozgatástól tart.
Gondozás: evés, alvás, fürdés, tisztázás
- Még nem próbál evőeszközt használni.
- Nem tud egyszerű ruhadarabokat levenni.
- Nem próbál darabos ételt enni.
- Csak cumisüvegből iszik.
- Éjszaka nehezen lehet visszaaltatni.
Érzelmek kifejezése, indulatszabályozás
- Egykedvű. Családtagjai, gondozói felé örömét, bánatát nem fejezi ki.
- Hirtelen kirobbanó, erőteljes, nehezen lecsendesíthető sírás jellemzi.
- Szinte folyton mosolyog, olyankor is, amikor arra nincs látható oka.
Társas interakciók
- Neve hallatán tekintetkapcsolatot nem keres, a nevére nem figyel.
- Ölbéli éneklés, mondókázás közben nem figyel, nehéz ölben tartani, figyelmét megszerezni.
- Tiltásra nem reagál, nem figyel.
Figyelem
- Ingergazdag környezetben nem veszi észre, amit szeretne megszerezni, vagy amit kér tőle a felnőtt.
- Nagyon rövid ideig tartja fenn a figyelmét játék és más tevékenységek során, a figyelme közben könnyen elterelődik.
- Nem lokalizálja a hangot adó tárgyat vagy az őt megszólító személyt.
Utánzás
- Egyszerű mozdulatokat nem utánoz.
- Nem próbálja utánozni a felnőtt beszédet, nem jelenik meg az után mondás.
Kommunikáció: nonverbális, vokális, verbális
- Kéréseit, szándékát nem jelzi. Tárgyakra a mutatóujjával nem mutat.
Forrás: Lépések. Módszertani Kézikönyv.II. kötet. szerk. Kereki Judit és Tóth Anikó. Budapest. 2010. 177-179. p.
Szabad játék
- Mindennapi, ismert használati tárgyakkal nem játszik funkcionálisan, és/vagy a játéktárgyak nem keltik fel az érdeklődését.
- Kezdetleges, cselekvésre alapuló mintha-játékot nem játszik.
- Megmutatás céljából nem mutatja meg/fel a játékait.
- Kézhasználatban az egyik oldal annyira dominál, hogy a másikat hanyagolja.
- A két kéz mozgása nem összehangolt a játék során.
- Az összerakós játékok részeit nem próbálja, vagy nem tudja a helyükre illeszteni (formákat, építőelemeket, pontosan illeszkedő részeket).
- Nem próbál, illetve nem tud felületen nyomot hagyni (kézzel maszatolni, ceruzával firkálni, krétával/ecsettel dolgozni).
- Nem próbál, illetve nem tud tárgyakat egymásra tenni
Irányított tevékenység, tanulás
- Képeskönyvben nem mutat meg tárgyképeket.
- Csak kipakol; a behelyezés, beillesztés nem jellemző a tevékenységében.
- Kerüli a formaegyeztető játékokat.
- Egyszerű probléma helyzetet nem old meg egyedül
Mozgás zárt térben
- Vezetve tud csak járni, álló helyzetben bizonytalan.
- Járása bizonytalan.
- Testtartása állásban aszimmetrikus.
- Járása aszimmetrikus.
- A gyors járás nem jelenik meg (24 hó).
- Nem rugózik, mintha ugrana (24 hó).
- A síkban mozog biztonságosan, nem próbál, illetve nem képes felmászni.
Játék és mozgás a szabadban
- Zavarja, ha szokatlan érzetet okozó dolgok érnek hozzá (homok, sár, fű, maszatosság stb.).
- Nem szívesen jár egyenetlen terepen (füvön, homokon, kavicson, lejtőn).
- Nem keresi a térbeli mozgáslehetőségeket (átmászás, átbújás, felmászás).
- Hintában és más mozgó alátámasztási felületeken fél.
Napirend és tevékenységek
- Önkiszolgálás, önállóság: étkezés, alvás, tisztálkodás
- Tiltakozását fejezi ki evéshelyzetben.
- Éjszaka még mindig gyakran ébred, ilyenkor nehezen alszik vissza, vagy játszani kezd.
- Hárítja a tisztálkodást, nem szereti a szappant, a fogmosást.
Érzelmek kifejezése, indulatszabályozás
- Arca mimikátlan, érzelmei nem, vagy kevésbé tükröződnek az arcán. Mások érzéseire nem reagál.
- Hirtelen kirobbanó, erőteljes, nehezen lecsendesíthető sírás
- jellemzi.
- Szinte folyton mosolyog, olyankor is, amikor arra nincs oka
Társas interakciók
- Nem, vagy nehezen lehet vele tekintetkapcsolatot tartani, szemkontaktusának szabályozása zavart.
- Nem mosolyog vissza, ha rámosolyognak.
- Nehéz felkelteni a figyelmét, nem követi a mutatás, a tekintet irányát.
- Nem érdeklődik a szociális interaktív játékok iránt.
- Kortársakkal való kezdetleges játék még hiányzik.
Figyelem
- Túlzóan, zavarba ejtően hosszan néz, túl közel hajol a másik személyhez.
- Gyakran sodor le tárgyakat.
- Nem lokalizálja a hangot adó tárgyat vagy az őt megszólító személyt.
Utánzás
- Egyszerű cselekvéseket, mozdulatokat és/vagy a hozzá közel álló felnőttek beszédét nem utánozza.
Kommunikáció: nonverbális, vokális, verbális
- Neve hallatán tekintetkapcsolatot nem keres, a nevére nem figyel.
- Nem ért meg egyszerű utasítást (például „Kérem a labdát!” „Tedd a pohárba a ropit!”), ha az gesztussal nincs alátámasztva.
- A korszak elején tapasztalt szókincse nem bővül a korszak végére.
- A kifejező beszéd fejlődése stagnál. Továbbra is a gagyogás uralja a kisgyermek közléseit; nem jelennek meg benne szavak, szókezdemények.
Forrás: Lépések. Módszertani Kézikönyv.II. kötet. szerk. Kereki Judit és Tóth Anikó. Budapest. 2010.206-207. p.
Szabad játék
- Mindennapi, ismert használati tárgyakkal nem játszik funkcionálisan, és/vagy a játéktárgyak nem keltik fel az érdeklődését.
- Kezdetleges, cselekvésre alapuló mintha-játékot nem játszik.
- Megmutatás céljából nem mutatja meg/fel a játékait.
- Kézhasználatban az egyik oldal annyira dominál, hogy a másikat hanyagolja.
- A két kéz mozgása nem összehangolt a játék során.
- Az összerakós játékok részeit nem próbálja, vagy nem tudja a helyükre illeszteni (formákat, építőelemeket, pontosan illeszkedő részeket).
- Nem próbál, illetve nem tud felületen nyomot hagyni (kézzel maszatolni, ceruzával firkálni, krétával/ecsettel dolgozni).
- Nem próbál, illetve nem tud tárgyakat egymásra tenni
Irányított tevékenység, tanulás
- Képeskönyvben nem mutat meg tárgyképeket.
- Csak kipakol; a behelyezés, beillesztés nem jellemző a tevékenységében.
- Kerüli a formaegyeztető játékokat.
- Egyszerű probléma helyzetet nem old meg egyedül
Mozgás zárt térben
- Vezetve tud csak járni, álló helyzetben bizonytalan.
- Járása bizonytalan.
- Testtartása állásban aszimmetrikus.
- Járása aszimmetrikus.
- A gyors járás nem jelenik meg (24 hó).
- Nem rugózik, mintha ugrana (24 hó).
- A síkban mozog biztonságosan, nem próbál, illetve nem képes felmászni.
Játék és mozgás a szabadban
- Zavarja, ha szokatlan érzetet okozó dolgok érnek hozzá (homok, sár, fű, maszatosság stb.).
- Nem szívesen jár egyenetlen terepen (füvön, homokon, kavicson, lejtőn).
- Nem keresi a térbeli mozgáslehetőségeket (átmászás, átbújás, felmászás).
- Hintában és más mozgó alátámasztási felületeken fél.
Napirend és tevékenységek
- Önkiszolgálás, önállóság: étkezés, alvás, tisztálkodás
- Tiltakozását fejezi ki evéshelyzetben.
- Éjszaka még mindig gyakran ébred, ilyenkor nehezen alszik vissza, vagy játszani kezd.
- Hárítja a tisztálkodást, nem szereti a szappant, a fogmosást.
Érzelmek kifejezése, indulatszabályozás
- Arca mimikátlan, érzelmei nem, vagy kevésbé tükröződnek az arcán. Mások érzéseire nem reagál.
- Hirtelen kirobbanó, erőteljes, nehezen lecsendesíthető sírás
- jellemzi.
- Szinte folyton mosolyog, olyankor is, amikor arra nincs oka
Társas interakciók
- Nem, vagy nehezen lehet vele tekintetkapcsolatot tartani, szemkontaktusának szabályozása zavart.
- Nem mosolyog vissza, ha rámosolyognak.
- Nehéz felkelteni a figyelmét, nem követi a mutatás, a tekintet irányát.
- Nem érdeklődik a szociális interaktív játékok iránt.
- Kortársakkal való kezdetleges játék még hiányzik.
Figyelem
- Túlzóan, zavarba ejtően hosszan néz, túl közel hajol a másik személyhez.
- Gyakran sodor le tárgyakat.
- Nem lokalizálja a hangot adó tárgyat vagy az őt megszólító személyt.
Utánzás
- Egyszerű cselekvéseket, mozdulatokat és/vagy a hozzá közel álló felnőttek beszédét nem utánozza.
Kommunikáció: nonverbális, vokális, verbális
- Neve hallatán tekintetkapcsolatot nem keres, a nevére nem figyel.
- Nem ért meg egyszerű utasítást (például „Kérem a labdát!” „Tedd a pohárba a ropit!”), ha az gesztussal nincs alátámasztva.
- A korszak elején tapasztalt szókincse nem bővül a korszak végére.
- A kifejező beszéd fejlődése stagnál. Továbbra is a gagyogás uralja a kisgyermek közléseit; nem jelennek meg benne szavak, szókezdemények.
Forrás: Lépések. Módszertani Kézikönyv.II. kötet. szerk. Kereki Judit és Tóth Anikó. Budapest. 2010.206-207. p.
Szabad játék
- Ismétlődő jelleggel, repetitíven játszik (ajtók kinyitása, becsukása, autók sorba rakosgatása).
- Nem, vagy szegényes, ismétlődő mintha-játékot játszik, szimbolikus játékot nem játszik.
- A játékok részeit nem tudja a helyükre illeszteni (formákat, építőelemeket, pontosan illeszkedő részeket).
- A lapozás nem sikerül; nem képes ujjával elválasztani a lapokat.
- Nem épít (tornyot, vonatsínt, autópályát), nem rendez be (kiskonyhát, babaházat)
Irányított tevékenység, tanulás
- A vonalhúzás nem különül el a firkától.
- Ollóval még nem képes kisebb nyírásokat végezni.
- Nagyméretű gyöngyöt felfűzni még csak pálcára tud, zsinórra
- A képek kevéssé érdeklik, nem szívesen ül le könyvet nézegetni.
Mozgás zárt térben
- Testtartása aszimmetrikus állásban, álló helyzetben bizonytalan.
- Járása aszimmetrikus, vagy koordinálatlan, bizonytalan.
- Az egy lábon állás, illetve a lábujjhegyre emelkedés nehéznek bizonyul számára.
- A lépcsőn csak kézfogással tud menni, önállóan kapaszkodva
- Futása nem jól koordinált.
- Ugrása ügyetlen, merev.
- A labdát állva eldobni és a labdába álló helyzetből belerúgni nem tud ügyesen.
Játék és mozgás a szabadban
- Közömbös, fél, vagy megijed a gyerekektől, nem mer a közelükbe menni, különösen akkor, ha sírnak.
- A parkban/játszótéren inkább bolyong. Gyerekek közeledésére közömbös, csak a felnőttekkel akar lenni.
- Hosszan és ismétlődő jelleggel szerez tapasztalatokat a különböző jelenségekkel kapcsolatban, hosszasan figyel egy tárgyat.
- Zavarja, ha szokatlan érzetet okozó dolgok érnek hozzá (sár, fű, maszatosság).
- A környezet hangjaira túl érzékeny, vagy nem figyel fel rájuk.
- A térbeli mozgáslehetőségeket nem keresi, esetleg kifejezetten kerüli (fel-le és átmászás, átbújás).
- Lábbal hajtható járműre nem szívesen ül (kismotor, futóbicikli, tricikli), vagy nem halad vele ügyesen.
- A mozgó játékokat (hinta, libikóka, forgó játék) nem szereti, fél rajtuk.
- Kint a terepen, egyenetlen talajon a futása bizonytalan (gyakran esik, koordinálatlan a mozgása).
Önkiszolgálás, önállóság
- Nem próbálkozik az önálló evéssel.
- Szelektív evő (nagyon kevésféle ételt eszik meg).
- A darabos ételt nem eszi meg, vagy rágás nélkül nyeli le a falatot.
- Erősen zavarja, ha maszatos lesz, vagy hárítja a szappanozást, fogmosást, körömvágást, hajmosást.
- Rendszeresen visszatartja a székletét (hetente kétszer vagy annál kevesebbszer kakil).
Érzelmek kifejezése, indulatszabályozás
- Arca mimikátlan, érzelmei nem, vagy kevésbé tükröződnek az arcán.
- Mások érzéseire nem reagál.
Társas interakciók
- Kortársai iránt nem érdeklődik, kerüli a társait.
- Nem érdeklődik a szociális interaktív játékok iránt.
Figyelem
- Ritkán marad egy helyben, többnyire csak nagyobb motoros aktivitással járó tevékenységeket választ.
- Inkább befelé forduló, magányos tevékenységekben mélyül el.
- Figyelme könnyen elterelődik külső ingerek hatására.
Utánzás
- Szociális funkciójú, érzelmekre alapuló cselekvéseket nem utánoz.
- Nem utánozza a mondókákat, dalokat, amiket mondunk, éneklünk.
Kommunikáció: nonverbális, vokális, verbális
- Verbális és nonverbális kommunikációs szándékaiban és a másik fél szándékainak értelmezésében nehézségek tapasztalhatók.
- A társalgási helyzetekben csak kevés szót használ, és/vagy nem jutnak eszébe az egyébként ismert szavak.
- Csak egy-egy szóval kommunikál, nem alkot szókapcsolatokat vagy egyszerű mondatokat.
- Beszéde nem folyamatos, töredezetté válik, sűrűn fordulnak elő benne megakadások és ismétlések.
- A közösségben egyáltalán nem beszél a társaival vagy a gondozóival.
- Egyre kevesebb verbális közlést ad, kapcsolata a környezettel lazul, pedig korábban már szavakat, esetleg távirati mondatokat használt.
Forrás: Lépések. Módszertani Kézikönyv.II. kötet. szerk. Kereki Judit és Tóth Anikó. Budapest. 2010.274-276. p.