Szolgáltatások
A nevelési tanácsadás feladata
Bizalommal fordulhatnak hozzánk, ha gyermekük:
- érzelmi-akarati
- teljesítménybeli
- figyelmi
- magatartási
- viselkedési
problémákkal küzd.
Segítséget nyújtunk a gyermek családi-, és óvodai neveléséhez, a tanuló iskolai neveléséhez és oktatásához, értelmi és érzelmi képességeinek minél teljesebb kibontásához amennyiben adottságai, fejlettsége, képességei, tehetsége vagy fejlődésének üteme indokolja.
A szakszolgálatok gyógypedagógusai prevenciós tevékenység keretében az óvodai nevelésben részesülő, negyedik életévüket betöltött gyerekek körében a tanulási és beilleszkedési nehézségek megelőzése céljából – a szülő előzetes hozzájárulásával – szűrést végezhetnek.
A szűrés során azon tanulást megalapozó részképességek fejlettségi szintjének feltérképezésére kerül sor, melyek iskolába kerülve elengedhetetlenek ahhoz, hogy sikeres legyen a tanulási tevékenység, a tanulási folyamat. A gyermek prevenciós célú foglalkoztatása a pedagógus bevonásával és a szülő beleegyezésével történik.
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség felmerülése esetén szakértői vizsgálat során feltárjuk a gyermek problémáit és szakértői véleményt készítünk.
A fejlesztő foglalkozások az óvodában, iskolában a gyermekek/tanulók napirendjéhez és órarendjéhez igazodva zajlanak egyéni vagy kiscsoportos formában.
Pszichológus kollégánkhoz akkor érdemes fordulni, ha a gyermek környezete úgy tapasztalja, hogy korhoz és élethelyzethez képest szokatlan, valamilyen szempontból zavaró, vagy valamit akadályozó viselkedések jelentek meg, amelyeket az érintett gyermek, fiatal vagy a környezete szükségesnek tart megváltoztatni vagy megérteni (pl. gátlásosság, indulatkitörések, körömrágás, bepisilés, alulteljesítés, indokolatlannak vagy túlzottnak tűnő félelmek, stb.) A szülőknek rendszeres konzultációkat vagy eseti megbeszéléseket tudunk tartani. Az ellátás önkéntes, egy egyszerű formanyomtatvány kitöltésével (Szülői vizsgálati kérelem) elérhető.
Az első alkalom mindig egy ún. állapotfelmérést jelent, ahol a szülővel (serdülő estén a szülővel és a serdülővel együtt) feltárjuk a probléma kialakulásának körülményeit beszélgetünk a családi, intézményi rendszerről, gyermek esetében pedig játéktevékenység közben figyeljük meg a gyermek viselkedését.
Ez után konzultáció keretében Az elérni kívánt változás érdekében a vizsgálati eredmények visszajelzésére, az azokból levonható következtetések, tanulságok megbeszélésére kerül sor. A tanácsadás során általában igyekszünk közösen a szülővel/serdülővel megoldási lehetőségeket keresni, az adott helyzet sajátosságainak figyelembevételével.
Nagyon fontos, hogy szülőként el tudja fogadni gyermeke problémáját. A szülő, a pedagógus és a szakember együttműködése, közös munkája biztosítja a gyermek érdekeinek érvényesülését, akadályainak leküzdését.