A nevelési tanácsadás
Miben tudunk segíteni?
- A probléma feltárása(első beszélgetésalkalmával),a gyermek, a tanuló viselkedésének, szociális érettségénekfelmérése, ennek eredményeképpen tanácsadásban részesítés, segítség nyújtása a gyermek családi-, és óvodai neveléséhez, a tanuló iskolai neveléséhezésoktatásához (pedagógiai, pszichológiai támogatás, fejlesztés, terápiásgondozás formájában).
- Terápiás ellátást, prevenciós és korrektív célú megsegítést nyújtunk a fejlesztést igénylő gyermekek, tanulók számára:
- Kognitív fejlesztés:
vizuális-auditív percepció, diszkrimináció; vizuális-auditív figyelem, koncentráció; vizuális-auditív emlékezet; gondolkodási készségek (pl.: analitikus-szintetikus, szeriális, logikai, fogalmi, kauzális gondolkodás); Sindelar terápia.
- Mozgásterápia:
A megkésett, és/vagy eltérő mozgásfejlődésű gyerekek szenzomotoros funkcióinak fejlesztése, a nagymozgások, rugalmasság, egyensúly, a mozgáskoordinációt megalapozó és fejlesztőgyakorlatok által.
- Tanulási képességek, részképességek fejlesztése: beszédkészség (beszédészlelés, beszédértés, szókincs)fejlesztése, nyelv-és beszédfejlesztés, olvasási készség, íráskészség, számolási készségek, grafomotorika, diszlekszia prevenc, reedukáció.
- Iskola előkészítő fejlesztő foglalkozás. Az iskolába lépéshez-az olvasás, írás és számoláselsajátításához-szükséges részképességek és kognitív/megismerő funkciók (figyelem, emlékezet, észlelés, gondolkodás), valamint a grafomotoros készségek (kézügyesség, a szem-kéz koordináció)fejlesztése, az írásmozgások megalapozása érdekében.
- Pszichoterápia
- Pszichológiai, gyógypedagógiai, pedagógiai tanácsadást biztosítunk, és konzultációs lehetőséget nyújtunk a gyermekek, tanulók szülei és pedagógusai részére.
- Csoportos szűrővizsgálatvégzése.(Csoportos, iskolaérettségi szűrővizsgálat)
- Az óvodai nevelésben részesülőgyermekek körében-a tanulási és beilleszkedési nehézségek megelőzése, valamint a tanuláshoz szükséges készségek, képességek fejlettségi szintjének meghatározására céljából-szűrést végezhetünk. A csoportos szűrést kizárólag a köznevelési intézmény vezetőjének írásbeli kérelme alapján és a szülők beleegyezése esetén végezzük el.
Mikor végezzük el a csoportos szűrést?
Beiskolázás előtt, tavaszi hónapokban.
Amit a csoportos szűrővizsgálatról tudni kell:
- A csoport létszáma: maximum 15 fő
- A szűrés időtartama: 30-45 perc
- A szakember a szűrővizsgálat eredményéről visszajelzést ad a pedagógusoknak, s javaslatot tesz a gyermek további ellátására, fejlesztésére vonatkozóan.
- A szűrés eredményeiről tájékoztatja a szülőket (egyéni fogadó óra), javaslatot tesz a gyermek további ellátására vonatkozóan.
További, egyéni vizsgálatokat javasolhat, vagy javaslatot tesz más szakszolgálati ellátás iránti kérelem kezdeményezésére.
Információt szolgáltat a további vizsgálatok indokoltságáról, azintézmények elérhetőségéről, a jelentkezés módjáról, a továbbivizsgálatok adta lehetőségekről, azok előnyeiről és hátrányairól. Az egyéni iskolaérettségi vizsgálatról a Nevelési tanácsadás alatt található, külön dokumentumban tájékozódhatnak.
Kik vehetik igénybe a nevelési tanácsadást?
- 0-23 éves korosztály
Hogyan és ki igényelheti a nevelésitanácsadást?
- A szülő a probléma észlelésekor, vagy egypartnerintézmény (pl. oktatási-nevelési, egészségügyi),esetleg más szakember ajánlása esetén önként kéri a gyermek vizsgálatát, fejlesztését, terápiáját. Az ellátás iránti igény telefonon történő bejelentkezéssel, vagy személyesen is jelezhető az intézményben.
- A nevelési tanácsadás kérése történhet azoktatási-nevelési intézmény javaslata alapján is. A szülő és a gyermek részvétele a nevelési tanácsadás folyamatában természetesen ebben az esetben is önkéntes marad.
- Harmadik lehetőség, amikor a gyermek szakértői bizottsági vizsgálat után, a szakértői bizottság küldése (szakértői véleménye)alapján kerül a nevelési tanácsadás szakemberéhez segítő beavatkozásra.
Hogyan zajlik a gyermekek, tanulók egyéni ellátása?
- Az első találkozáshoz kapcsolódó szakmai tevékenységek:
- Probléma feltáró beszélgetés
- Tájékozódó beszélgetés
- Pszichoterápiás első interjú
- Konzultáció, tanácsadás
Az első találkozás során a nevelési tanácsadást végző szakember lefolytatja a probléma feltáró beszélgetést, felveszi az ehhez szükséges adatokat (egészségügyi adatok, fejlődési adatok, családi élettörténet elemzés), s ha szükségesnek látja, a szülőket a gyermeki fejlődésre vonatkozó, illetve a konkrét problémához kapcsolódóinformációkkal látja el.
- Az állapotmegismerése
- Az állapotmegismerés a szükséges, és a szülővel megbeszélt számú óra alatt (pl. pszichoterápia eseténazanamnézis felvétele, a vizsgálatok és a visszajelzés általában öt-hat alkalmat igényelnek), minden esetben egyéni vizsgálatsorán zajlik le.
- A szülő jelenléte az életkor és az eset jellemzőinek függvényében lehet indokolt vagy éppen elkerülendő.
- Már a vizsgálatok elvégzése előtt is fontos a titoktartás szabályának tisztázása mind a szülővel, mind a gyermekkel.
- A diagnosztikus szakasz fontos célja a vizsgálatok elvégzésén túl a gyermekkel való kapcsolat, a bizalmi légkör kialakítása.
A pszichológiai vizsgálat célja
- A pszichés állapot feltárása (szorongás, indulatok, depresszív vagy kényszeres tünetek, izoláció)
- Az adaptív viselkedés és a szociális érettség megállapítása (alkalmazkodás, szabálytartás, frusztrációtűrés, empátia, társas készségek, szociális szerepek)
- Az intelligenciavizsgálata, a kognitív/megismerőfunkciók felmérése (figyelem, észlelés, emlékezet, gondolkodás)
- A személyiség vizsgálata (személyiségvonások, értékek és motivációk, rugalmasság, attitűdök és sémák a gondolkodásban)
- A pszichomotoros érettség és a szenzoros integráció vizsgálata (szomatoszenzoros működés, nagy-és finommozgások koordinációja, bilaterális integráció, egyensúly, izomtónus, korai reflexek fennmaradása)
Mi történik az állapot megismerését követően?
- A szülők tájékoztatása az eredményekről, tapasztaltakról.
- A gyermek/tanulófejlesztésének, illetve terápiás gondozásának megkezdése.
- Társult problémák, vagy egyéb ellátás szükségessége esetén a szakember a szülőt a nevelési tanácsadáskeretein belül más szakemberhez (gyógypedagógus), vagy más szakszolgálati feladat-ellátási körbe (szakértőibizottság, logopédia), esetlegmásszakszolgálaton kívüli intézménybe (egészségügyi intézmény)delegálja.
- Információszolgáltatása a szülőnek a további vizsgálatok indokoltságáról, az intézmények elérhetőségéről, a jelentkezés módjáról, a további vizsgálatok adta lehetőségekről, azok előnyeiről és hátrányairól.
Terápiás ellátást, korrektív megsegítést nyújt a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján a nevelési tanácsadás keretében fejlesztésben részesülő gyermekek, tanulók számára.
Fejlesztő pedagógiai ellátás
A nevelési tanácsadás keretein belül ellátjuk a diagnosztizált beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségekkel, illetve kiszűrt (prevenció) óvodások; általános és középiskolások fejlesztő pedagógiai ellátását. Klienseinknek képesség-készség fejlesztést végzünk.
Tevékenységünket az alábbi jogszabályi előírások és szakmai etikai irányelvek mentén végezzük:
- A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1100190.TV
- A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200020.emm
- A pedagógiai szakszolgálatok működéséről szóló 15/2013 (II. 26.) EMMI rendelet
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1300015.emm
- Független Pedagógus Fórum (2001): Pedagógus Szakmai Etikai Kódex.
http://www.fpf.hu/etika.pdf
- Magyar Pszichológiai Társaság – Magyar Pszichológusok Érdekvédelmi Egyesülete (2004): Pszichológusok Szakmai Etikai Kódexe.
http://mpt.hu/wp-content/uploads/2014/10/Pszichol%C3%B3gusok-Szakmai-Etikai-K%C3%B3dexe.pdf
Munkatársaink titoktartási kötelezettség mellett dolgoznak.
Pszichológiai ellátás hasznos információk
Kinek ajánljuk?
- Pszichológiai ellátásunkatbármely gyermek, serdülő és fiatal felnőtt igénybe veheti 0-23 éves korig. A szülőknek rendszeres konzultációk, eseti megbeszélések és a Szülőklub révén igyekszünk segíteni. Az ellátás önkéntes, egy egyszerű formanyomtatvány kitöltésével (Szülői vizsgálati kérelem) elérhető.
Milyen problémával?
- Gyermeke szorong vagy viselkedése indulatos, érthetetlen? Testi panaszai (hasfájás, bepisilés, bekakilás) hátterében orvosi ok nem található? Életében nagy változás történt?
- Bármely pszichés probléma, krízishelyzet, trauma esetén törekszünk a megfelelő, szakmailag magas színvonalú, személyre szabott pszichológiai segítségnyújtásra.
A pszichológusok többféle módszerrel is dolgoznak, és próbálnak meg segíteni a hozzájuk fordulókon. Ezek közül az egyik a pszichológiai tanácsadás.
Célja a szülő vagy a gyermek, fiatal által hozott panasz, tünet illetve problémás helyzet közös megvizsgálása, megértése, a lehetséges megoldásmódok kidolgozása és nyomon követése. Az elnevezés megtévesztő: a tanácsadó pszichológus nem tanácsokat ad, hanem azt a célt tűzi ki, hogy a segítséget kérő képessé váljon maga kezelni az életében megjelenő problémás helyzeteket.
A tanácsadás segíthet többek között az alábbi helyzetek kezelésében:
- életvezetési
- családi gyermeknevelési nehézségek
- krízishelyzetek, stb.
A tanácsadás általában rövidebb folyamat, míg a terápia adott esetben hosszabb időt vesz igénybe és a nevelési tanácsadóban dolgozó munkatársak eszköztára szükséges hozzá.
Amiben segíthetünk:
- trauma feldolgozás
- étkezési, alvási problémák
- bepisilés, bekakilás
- kapcsolatteremtési nehézségek
- önértékelési zavar, önbizalomhiány
- szorongás
- testvérféltékenység
- pszichoszomatikus tünetek: hasfájás, fejfájás
- nevelési tanácsadás
Ellátás menete:
A gyermekkel történő első találkozást a szülőkkel folytatott beszélgetés előzi meg, melynek célja a hozott probléma, nehézség átbeszélése, a helyzet feltérképezése. A szülőkkel folytatott beszélgetés után a gyermek személyiségének, érzelmi- értelmi állapotának megismerése következik, mely általában három-négy alkalmat igényel. Az állapotfelmérés szakaszának végén a pszichológus visszajelzést ad a szülőknek. Az állapotfelmérés tapasztalatai azt szolgálják, hogy meghatározzuk a megsegítés irányvonalát.
Előfordul, hogy néhány beszélgetés, konzultáció, pszichológiai tanácsadás már segít, hogy a család saját erőire támaszkodva megtalálja a megoldást. Máskor hosszabb együttműködésre, terápiára van szükség, amelynek során a pszichológus a gyermek életkorának megfelelő játék és beszélgetés útján megpróbálja megérteni, hogy mi okozza a gyerek tüneteit és hozzásegíti a családot ahhoz, hogy megoldást találjanak.
A pszichológiai ellátás célja a szülő vagy a gyermek, fiatal által hozott panasz, tünet illetve problémás helyzet közös megértése, a lehetséges megoldásmódok kidolgozása és nyomon követése. A terápiák során a gyermek érzelmi stabilitásának, alkalmazkodó- és teljesítőképességének növelésére, a szülő-gyermek kommunikáció és kötődés erősítésére törekszünk.
Hogyan és hol lehet igénybe venni a pszichológiai ellátást?
Igényükkel a gyermek/tanuló lakóhelye vagy tartózkodási helye, illetve a gyermek/tanuló nevelési-oktatási intézménye szerint illetékes tagintézményünket kereshetik meg. (Letölthető dokumentum)
Ki kezdeményezheti az ellátást?
Pszichológiai vizsgálatára irányuló kérelem érkezhet a szülő, a nevelési-oktatási intézmény (a szülő egyetértésével), vagy a gyermek/fiatal saját kezdeményezésére is.
A pszichológus mindig titoktartási kötelezettség mellett dolgozik.